dag 2 Granada deel 1 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje (Kaatje =Karin - Marcus = Marco (Muller) - WaarBenJij.nu dag 2 Granada deel 1 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje (Kaatje =Karin - Marcus = Marco (Muller) - WaarBenJij.nu

dag 2 Granada deel 1

Door: Kaatje en Marcus

Blijf op de hoogte en volg Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje

06 Juli 2011 | Spanje, Granada

Donderdag 30 juni 2011, Granada dag 2

Vandaag gaan we het Alhambra bezichtigen, en zijn we op tijd vertrokken vanuit ons hotel.
Het is even kijken of we goed kunnen parkeren, dus toch maar met een boog om Granada richting Alhambra. Het parkeren was dus een makkie en na 20 minuten kwamen we aan.

Even onze tassen ingericht voor de wandeling en hitte, en kijken of we onze tickets uit de automaat krijgen. Grappig, daar waar mensen problemen mee hebben, loopt het bij ons op rolletjes. Het zijn vaak de eenvoudige dingen die bij ons anders gaan.
Dus de tickets hadden we in no-time uit de automaat, even nog wat rond kijken.

Even nog wat in het souvenirs winkeltje voor de ingang rond gelopen; hier wisten ze hun prijzen wel;
echter we hebben toch iets gevonden! In het Engels een erg leuk en ook bruikbaar boek met
Spaanse Tapasgerechtjes; met recepten die ook nog eens te maken zijn! Marcus kennende
verbouwt hij deze gerechten toch weer; echter dat mag de kook pret niet drukken!
En raar maar waar! Dit boek was gewoon betaalbaar; zelfs in vergelijking met overige producten;
Spotgoedkoop!! Misschien verkeerd geprijsd; echter wij geluk!

Daarna onze lunch zoeken. We vonden een restaurantje boven een winkeltje. Daar eenmaal zijn neergestreken waren we blij dat we even konden zitten. Niet alleen nog moe van de nacht in het super de luxe hotel ; ja, ja echter Marcus toch ook even blij want zijn enkel wil zo nu en dan niet helemaal ondanks de zooltjes ! Echter we lopen nu natuurlijk elke dag stiekem toch wat af!

Veel stond er niet op de kaart en toen we vroegen aan ober of de pizza’s vers waren en zelf gemaakt, knikte hij al direct, No , not fresh maar alla diepvries.
We hebben het er op gewaagd en tja het was een eetbare pizza.

Na even uit te buiken van twee ronde schijven zijn we richting de ingang gelopen.
Er staat een tijd op het kaartje, en bij ons was dat 15:00. Dit is de tijd dat je naar binnen mag echt wilde Kaatje het toch eerder proberen. En ja hoor, we mochten binnen.
Wonderlijk want andere mensen waren eerder al teruggestuurd en moesten de tijd afwachten.
Eenmaal binnen is het zo groot. Je moet wel alles zo snel voorbij rennen om het in één dag te halen.

Het Alhambra is zo genoemd vanwege zijn rode muren (in het Arabisch, qa'lat al-Hamra, betekent Rood Kasteel). Het is gelegen op de top van de heuvel al-Sabika, op de linkeroever van de rivier de Darro, ten westen van de stad Granada en aan de voorzijde van de buurten van de Albaicin en de Alcazaba.

Het Alhambra is gelegen op een strategisch punt, met een uitzicht over de hele stad en de wei, waardoor wordt verondersteld dat er al andere gebouwen op de plek waren voordat de moslims kwamen. Het complex is omringd door wallen en heeft een onregelmatige vorm.

De eerste historische documenten bekend over de Alhambra dateren uit de 9de eeuw, en zij verwijzen naar Sawwar Ben Hamdun die in het jaar 889 zijn toevlucht zocht bij de Alcazaba, en moest dat repareren als gevolg van de civiele gevechten die het kalifaat van Cordoba vernietigden, waartoe Granada toen behoorde. Deze plek werd vervolgens uitgebreid en gevolkt, hoewel nog niet zoveel als later gebeurde, omdat de Ziri koningen hun woonplaats vestigden op de heuvel van het Albaicin.

Het kasteel van het Alhambra werd in de 9e eeuw aan de stad toegevoegd binnen de wallen, wat impliceerde dat het een kasteel werd met een militair fort met uitzicht over de hele stad. Ondanks dit, was het niet tot de komst van de eerste koning van de Nasriden, Mohammed Ben Al-Hamar in de 13e eeuw, dat de koninklijke residentie werd opgericht in het Alhambra. Deze gebeurtenis markeerde het begin van de meest glorieuze periode van het Alhambra.

Allereerst werd het oude gedeelte van het Alcazaba versterkt en moest de uitkijktoren (Torre de la Vela) en de Torre del Homenaje gebouwd worden. Water werd uit de rivier de Darro gekanaliseerd, pakhuizen werden gebouwd, en het paleis en de muren waren begonnen. Deze twee elementen werden uitgevoerd door Mohammed II (1273-1302) en Mohammed III (1302-1309), die blijkbaar ook de openbare baden gebouwd hebben en de moskee (Mezquita), op de plaats van de huidige kerk van Saint Mary, die er later werd gebouwd .

Yusuf I (1333-1353) en Mohammed V (1353-1391) zijn verantwoordelijk voor de meeste van de constructies van het Alhambra die we vandaag de dag ong kunnen bewonderen. Van de verbeteringen van de Alcazaba en de paleizen, de Patio van Leeuwen (Patio de los Leones) en de daaraan gehechte kamers, inclusief de uitbreiding van het gebied binnen de wallen, de Puerta de la Justicia, de uitbreiding en decoratie van de torens, het gebouw van de baden (Baños), de Kamer Comares (Cuarto de Comares) en de Hal van de boot (Sala de la Barca). Bijna niets bleef over van wat de latere Nasrid koningen deden.

Vanaf het moment van de Katholieke Koningen tot vandaag moeten we benadrukken dat Karel V de sloop van een deel van het complex opgedragen heeft, om er een paleis te bouwen dat zijn naam draagt. We moeten ook denken aan de bouw van de Keizer Kamers (habitaciones del Emperador) en de Koningin's Garderobe (Peinador de la Reina) en dat vanaf de 18e eeuw het Alhambra werd verlaten. Tijdens de Franse overheersing werd een deel van het fort opgeblazen en het werd pas in de 19e eeuw hersteld, en het herstel en behoud van het complex gaat tot vandaag de dag nog steeds verder.

Het was wel warm die dag; echter het was nog te doen; omdat je regelmatig een beetje uit de schaduw kon en even wat kon drinken! Het ging in ieder geval beter; dan dat de dames van het benzinestation voorspeld hadden.
Het Alhambra was al een dorp op zich en je kon er zekers nog wel een hele dag vertoeven!

We zijn zelfs op de uitkijktoren geweest; prachtig uitzicht en lekker veel kiekjes maken!
Af en toe krijgen we een mede-toerist zo gek; dat hij dat maf stel op de foto zet!
En regelmatig wordt Marco aangeklampt door een verliefd stelletje om een foto te maken;
of door een jong stelletje met een dreumes; die niet stil wil zitten. En wonder boven wonder;
het kind lacht en staat keurig op de foto!

Voor de bezichtiging van het paleis waren we te laat; wat bleek; de tijd die op het kaartje stond; 3 uur; was de tijd van de rondleiding van het paleis! Op het kaartje stond wel dat we 40 minuten eerder binnen konden en dat was dan de eventuele tijd om op de plaats van bestemming te kunnen komen! Wij hadden dit verkeerd begrepen; gezien als gewoon tijd binnenkomst park!
Ach ja; ook erg duidelijk allemaal; Waarom ook gemakkelijk doen; als het moeilijk kan en dit
als het toch al zo Spaans benauwd is!!!

We hadden van een stel uit Reusel gehoord dat het hen ook gelukt was om daarna toch binnen te komen! Dus wij een parkmedewerker aangeklampt; toch gemakkelijk dat deze mensen iets meer dan
a little bit Engels kunnen! Wij op naar een soort van Service balie ergens weggestopt in dit park en
we konden vervolgens 17.00 uur terecht en dat was het ondertussen!
Wij weer geluk; want nu konden we deze ellenlange rij passeren en zo doorlopen; echter de man aan het begin van deze attractie wilde toch even moeilijk doen!
Toch ook veel voordeel; als je niet meteen alles begrijpt en we ons een beetje dom houden!
Marco’s overredingskracht had positieve invloed op de man; we werden hierna behandeld als VIPS!!

Tot zover dit verslag; wordt nog vervolgd!
Nu tijd om te gaan slapen; want voor ons is het morgen helaas de dag; dat we dit Supermooie Andalusië gaan verlaten!

Lieve lezers niet getreurd!
Onze verslag wordt in ieder geval afgemaakt; misschien kunnen we zelfs nog wat typen in het vliegtuig!
Reacties zijn uiteraard nog steeds welkom; foto’s worden nog bij het juiste onderwerp geplaatst of waarschijnlijk aangepast!
We hadden zoveel foto’s dat Marco nog wat extra ruimte bijgekocht heeft op deze site!

Allemaal erg bedankt voor het lezen en jullie lezen; wanneer we veilig geland zijn!

Lieve groet; Marcus en Kaatje!

• 06 Juli 2011 - 17:46

Frank:

leuk geschiedenisverhaal, steken we er ook nog wat van op.

gr Frank

• 06 Juli 2011 - 20:17

Adrie, Hanneke, Marcus En Kaatje (Kaatje =Karin - Marcus = Marco (Muller):

Hallo allemaal;

We willen bij deze laten weten; dat we in ieder geval veilig geland zijn en een beetje aan het bijkomen zijn!
    Bedankt voor de kaarten bij thuiskomst; dat voelt als echt thuiskomen!
    En niet getreurd; onze verslagen worden nog vervolgd tot het einde van de reis!

Voor dadelijk Welterusten!
    Lieve groet; Marcus en Kaatje!

• 07 Juli 2011 - 19:18

Hanneke:

Zijn jullie ook in de tuinen geweest? Daar heb je een fantastisch uitzicht op het kasteel! Zoals het op héél veel foto's staat.....of komt dit nog in het volgende verslag aan bod? Ik hoop het wel, ook het zomerpaleis in de tuin is wereldberoemd. Dat is ook een veel voorkomende foto in de boeken. Ik hoor het allemaal nog wel uitgebreid, binnenkort.....

Groeten,
    Hanneke