Colca Canyon - Reisverslag uit Lima, Peru van Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje (Kaatje =Karin - Marcus = Marco (Muller) - WaarBenJij.nu Colca Canyon - Reisverslag uit Lima, Peru van Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje (Kaatje =Karin - Marcus = Marco (Muller) - WaarBenJij.nu

Colca Canyon

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje

28 September 2009 | Peru, Lima

Hier ben ik weer na een paar dagen radiostilte. Ik zal dus beginnen met afgelopen zaterdag het wordt dus een heel verhaal, ga er maar even voor zitten.....
We zijn uit Arequipa vertrokken om naar de Colca canyon te gaan. We zijn om de Chachani vulkaan gereden (gelukkig is ie niet gaan spugen) en dwars door het Salinas y Aguada blanca reservaat. Daar lopen de lama´s, Alpaca´s en Vicuna´s in het wild rond. En ja, er zit verschil in maar wij noemen ze allemaal lama´s. Ze zijn dan ook volop gefotografeerd. Net als in Afrika steken ze gewoon de weg over. Bij een pitstop hebben we coca-thee gedronken. Dat is gekookt water met de echte coca-bladeren erin. Het zou helpen tegen hoogteziekte. Ook had de gids coca-bladeren gekocht en heel de bus heeft er op zitten kauwen. Vies!!! Je zit gewoon op een heg te kauwen. Eigenlijk moet je 10 min kauwen maar dat hield ik niet vol, heb het snel uitgespuugd. Op het hoogste punt van onze reis >4900m zijn we gestopt. Je had er een prachtig uitzicht op verschillende vulkanen, jammer dat het een beetje heiig was. Daarna "afgedaald" naar 3800m naar het plaatsje Chivay waar ik 2 nachten heb overnacht. Een heel simpel hotel maar leuk! Ik had een soort torenkamertje. Omdat we moesten wennen aan de hoogte hebben we het smiddags rustig aan gedaan, even naar het dorp gelopen wat op zich niet veel voorstelde. Je merkt het ook, ff en trappetje op en je bent buiten adem en je hart maakt overuren. ´s avonds koelde het zo erg af dat we een kruik kregen als we naar bed gingen.
´s Nachts geen oog dicht gedaan want jawel, ik had last van hoogteziekte. Ik was zo kortademig dat ik niet kon liggen. Heb de hele nacht rechtop gezeten dan was het een beetje te doen.
Zondag ontzettend vroeg opgestaan om naar de Colca Canyon te gaan waar de condor´s te zien zijn. Colca Canyon is op 1 na hoogste ravijn ter wereld. De Grand Canyon is er niks bij. De weg er naar toe is een onverharde slechte weg met gaten en kuilen. Het uitzicht was daarintegen schitterend! We hebben verschillende foto-stops gemaakt. Opeens zagen we de condors vliegen en zijn we gelijk gestopt. Gigantisch grote en mooie beesten. Ze komen ´s morgens uit het ravijn gebruik makend van de termiek. Ze komen soms vlak over je heen gevlogen! Vele oh´s en ah´s klonken er vanuit de groep. Het was dan ook zo apart.... Toen we op het eigenlijke startpunt waren gekomen hebben we een wandeling langs de ravijn gemaakt van zo´n 3 kwartier. Als zeeniveau zou dat piece of cake zijn geweest, nu was dat andere koek. We zaten op zo´n 4000m dus de lucht is behoorlijk ijl en je snakt letterlijk naar adem als je maar een beetje moet klimmen. Rustig aan dus...Weer terug in het hotel ben ik even op bed gaan liggen, was nog steeds benauwd en moe van de slapeloze nacht.
We hadden een jarige in de groep en ´s avonds hadden we een taart voor haar gerelgeld en een pinata die ze stuk moest slaan. De jarige had een rondje gegeven alleen was het wel alcoholvrij, dat wordt niet aangeraden op grote hoogte. Na het eten weer vroeg naar bed, was nog steeds moe, en daar was de kruikenman weer en ik had weer lekker warme voetjes ´snachts.

Vandaag (maandag) weer supervroeg op (05.30) voor de rit naar Puno. De lange rit ging weer over een slechte weg, regelmatig onverhard met flinke kuilen die ze in Peru snelweg noemen. Er werd wel aan gewerkt maar op een aparte manier. Bijvoorbeeld: De weg was net geasfalteerd, rijdt de bus gewoon achter de wagen aan die er water over gooit om te koelen. En dat is geen gewone sproei-auto, neee, een vrachtwagentje met een watertank waar een mannetje bovenop staat en met een waterslang de hele weg besproeid. Een eindje verder werden de lijnen op de weg met de hand erop geschilderd!!
We zijn nog gestop bij de graftorens van Sillustani.In die torens liggen de leiders van de Colla´s begraven een volk dat nog voor de Inca´s leefden. We hebben daar wat rondgestruind en ook hier was de natuur weer schitterend. Het lag bij een heel leuk meer waar flamingo´s in stonden. Nu waren we op 3800m en moesten we weer flink klimmen dus m´n hart maakte flink overuren..
Daarna doorgereden naar Puno waar we een heel mooi en luxe hotel hebben. Morgen gaan we het Titicacameer op waar je de volkeren kunt bezoeken die op rieten eilanden wonen, verslag volgt.

Dit was het weer voor vandaag en misschien ben ik er morgen weer want ook hier is het internet gratis!!!

Doei !!!

• 29 September 2009 - 07:14

Maaike:

Oei...geen alcohol? Haha dat is het eerste waar mijn oog op viel ;)
    Goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt, gaat die hoogteziekte snel over als je eenmaal bent gewend? Hopelijk wel...
    Je maakt het wel weer mee zeg, ben heel benieuwd naar de foto's.
    Enjoy!

Groetjes Maaike

• 29 September 2009 - 07:51

Adrie:

Was me ook al opgevallen geen alcohol, dat zal niet mee hebben gevallen ?? maar ja op zo een grote hoogte zal dat wel niet goed voor je zijn, ik dacht als je last had van hoogte ziekte dan je dan snel moest afdalen, nou je je hebt het tot nu toe overleeft gelukkig,maar wat een avonturen zeg,hoe je je wel aan het quotum wat foto's betreft?
    groet adrie

• 29 September 2009 - 17:04

Frank F.:

Jij had een paar dagen radiostilte, ik ook. Maar na het lezen van weer een paar prachtige verslagen moest ik toch even weer reageren. Heb je er wellicht eens aan gedacht om schrijfster te worden??? Erg leuke verslagen hoor. Ik ben best wel jaloers dat jij condors gezien hebt, dat lijkt me echt gigantisch indrukwekkend. Ik moet het hier doen met edelherten op de Veluwe!!!! Ok mooi daar niet van. Geniet er lekker van en op naar het volgende verslag.
    groetjes Frank

• 30 September 2009 - 14:37

Marcus En Kaatje:

Hey Hanneke,
    Haha en dan zeggen ze dat ik verhalen kan schrijven. Nou wel geweldig om te lezen.
    Even stil aan onze kant maar veel te regelen op dit moment dus berichtje wat later.....

Wel heftig, niet eng of zo als je zo moeilijk lucht kan halen? Kan me voorstellen dat je dan niet lekker slaapt. Haha en dan die lekker bladeren...Tja echter voor een goed doel, we kunnen het wel niet zien maar zoals we het lezen in je verslag wel ongelooflijk verschrikkelijk mooi..!
    Dus hoop ondanks de heiigheid toch nog mooie foto's.

Geniet er lekker van! En wachten weer op je volgende verslag...
    En je zal wel heel wat kilo's afgevallen zijn als je terug bent hahaha

groetjes van ons.
    Kaatje en Marcus

• 30 September 2009 - 19:33

Jan:

Hoi Hanneke,

Gelukkig ben je geen alcoholist anders is het niet te doen zo'n trip.
    Ben nu al erg benieuwd naar de foto's en natuurlijk naar je volgende deel van het reisverslag

have fun

• 01 Oktober 2009 - 18:38

Monique:

Waauw Hanneke,

Ik vind het al gaaf om te lezen, laat staan om straks je foto's te zien/ het te beleven...
    Groetjes,
    Monique