Titicacameer - Reisverslag uit Lima, Peru van Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje (Kaatje =Karin - Marcus = Marco (Muller) - WaarBenJij.nu Titicacameer - Reisverslag uit Lima, Peru van Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje (Kaatje =Karin - Marcus = Marco (Muller) - WaarBenJij.nu

Titicacameer

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje

30 September 2009 | Peru, Lima

Weer een dagje overgeslagen...jaaaaa vakantie vieren is erg druk!
Gisteren (dinsdag) was het weer voor de verandering errug vroeg opstaan. Om 05.45 ging m`n wekker en om 07.00u moesten we verzamelen voor vertrek naar het Titicacameer.Het meer is het hoogst bevaarbare meer ter wereld. Nu zijn er natuurlijk wel hogere meren waar als je een boot in legt het hoogste word maar deze heeft echt veerdiensten. We zitten nu dus nog op 3800m.
Helaas was nu voor het eerst deze vakantie het weer een tegenvaller, het regende zelfs een beetje. Wat erg jammer is vooral hier omdat bij blauwe lucht je schitterende foto`s kunt maken. Maar het weer kun je niet bestellen...
Voor het hotel stonden fietstaxi`s klaar om ons naar de haven te fietsen. Met veel toeteren en bellen en kuilen kwamen we vrij snel daar aan maar dan moeten we nog aan boord van een boot, en dat ging weer op z`n Peruaans.....maar toch we kwamen erop en hadden een boot voor ons zelf. Eerst gingen we naar de drijvende eilanden waar het Uros volk op woont. Alles is van riet gemaakt.(nou, bijna alles)Het was heel apart erop te lopen, het veert behoorlijk. Eerst lieten ze zien hoe ze aan eten komen, visserij en het riet! Ik heb zelfs een beetje geproefd en het smaakt een beetje naar selderij. Ook de klederdracht werd uitgelegd. Ze moeten ook elke maand een nieuwe laag riet er op doen maar dan moeten ze ook de huizen verhogen. Hebben ze een heel simpele oplossing voor, het huis heeft een houten frame met uitstekende balken en zo tillen ze het hele huis op.Er werden liedjes gezongen zelfs in het nederlands en ook wij hebben gezongen. We mochten ook in de huizen kijken. Opvallend detail; door zonne-energie hadden ze gewoon tv`s, radio`s en licht. Zelfs gsm`s was heel normaal. Daarna nog een tochtje in de specifieke boot van de Uros. Als jullie de foto`s zien zeggen jullie; oh jaa! Daarna "onze" boot weer op voor een 2 uur durende boottocht naar het eiland Takili. Ondertussen was het weer aanzienlijk verbeterd en scheen de zon volop. Tja, je krijgt wat je verdiend!!! Daar hebben we een pittige wandeling gemaakt rond het eiland met geweldige uitzichten over het meer en nu waren de kleuren super. Na de lunch op een dakterras in de zon hebben we de wandeling beeindigd door een trap af te dalen van 545 "treden". Trap kon je het eigenlijk niet noemen, het was opletten geblazen. Weer op de boot weer terug naar Puno, nu duurde het 3 uur! `s Avonds na het eten heb ik nog even gewerkt, we hebben een zieke en iemand met huiduitslag dus met een reisgenote die spaans spreekt en mij dus naar de apotheek.Door de vertaling en de kennis van mij was het zo gebeurd en iedereen blij naar het hotel.

Vandaag (woensdag) moesten we NOG vroeger op dan gisteren, we hadden een lange busrit voor de boeg naar Cusco. We wilde zo vroeg vertrekken (6.30u) zodat de jungle-gangers (ik dus ook) wat meer van Cusco konden zien. In Cusco aangekomen wist de chauffeur niet hoe hij het beste naar het hotel kon gaan want je mag er blijkbaar niet stoppen. Hij probeerde het hotel te bellen maar had geen bereik. Harro (de reisleider) ging een telefoon zoeken en de chauffeur was ook kwijt. Daar stonden we dan, 20 nederlandse toeristen midden in Cusco in een bus met draaiende moter. Toen zagen we de chauffeur praten met een motoragent en wij al grappen dat ie de agent aan het omkopen was omdat hij misschien wel een bekeuring kreeg voor fout staan. Even later was Harro er weer en de agent was er ook nog steeds. Bleek dat de chauffeur 3 soles (< 1 euro) heeft betaald voor politieescorte! Dus daar gingen we...onder escorte dus naar het hotel gebracht ! Lachen!!! We mochten zelfs voor het hotel stoppen als we maar snel uitstapten en snel de koffers uitlaadden. Eenmaal gesetteld in het hotel heeft onze reisleider met ons nog door Cusco geleid en dus hebben we toch de highlights gezien. Héél veel kerken en kloosters. Ook was er toevallig op het grote plein de finish van een autorally. Erg druk en lawaaierige motoren. Dat is niet zo goed voor m´n foto`s, er staan nu erg veel mensen op die ik er niet op wil.
Morgen gaan we de trekking maken en overnachten in een tentenkamp dus het kan zijn dat het weer een paar dagen stil is vanuit Zuid-Amerika.

Tot over een paar dagen!!
Groetjesssss

• 01 Oktober 2009 - 07:30

Adrie:

Wat een verslag zeg, je moet zoals andere ook al gesuggereerd hebben schrijfster worden. Heb je nog moeten werken ook moet je wel je werk-uren declareren bij je baas, ben benieuwd naar de foto's.ik zal ook eens proberen hier de parkeerwacht om te kopen voor een euro, zal wel niet lukken denk ik
    groeten Aad

• 01 Oktober 2009 - 11:33

Franka:

goh hannie, jij zit ook niet stil! en zelfs nog moeten werken, echt he!

en ook aan de coke gezeten!
    begaaier dat je bent! haha
    groot gelijk, want ja ik zeg altijd.. nu we er toch zijn....!

dat je zo'n last kan hebben van hoogteziekte, dat kun je je zo niet voorstellen he.
    heb je je diamox tabletten al ingenomen?

leuke verhalen weer. ben benieuwd naar je foto's.

geniet ervan en tot snel,
    dikke knuffel van mij

• 01 Oktober 2009 - 11:37

Kaatje En Marcus:

Ha die Hanneke, nu effe een berichtje van mij vanuit Mhz! Volgens Marco was ik nu aan de beurt!
    Ja kijken steeds met spanning naar je verhalen uit; waaaaaaaaaaaaaauw en ja ik had toch effe met je te doen, toen je schreef over die benauwdheid van wege de "hoogte"! Ja want dat is denk ik toch eng als je daar zo'n last van hebt en in combinatie met minder slaap, gaat het je dan niet opbreken?
    Ja want vakantie; dan denk je aan uitgerust zijn, echter denk toch wel dat je vermoeid terugkomt of niet!
    Echter wel meer dan de moeite waard zo'n droomreis en dat nemen ze je zeker niet meer af, Hanneke en wat betreft het reisgezelschap neem ik aan dat dat ook nog steeds gezellig en leuk is!
    Ja ook ik kijk erg uit naar je verhalen en foto's en ja grappig om te lezen dat je daar toch "effe" je job niet kon "loslaten" echter heeft je zekers een voldaan gevoel gegeven!
    En ja onder politie escorte een rit maken; ja dat is pas sensatie; ja we zien wel; elke dag maak je iets aparts mee!
    Nu Hanneke goede reis verder, we hopen dat t overnachten in de tenten ook leuk is en dat je je reis veilig kunt vervolgen!
    Hier regent het momenteel pijpestelen en wordt het zelfs al koud; ja bijna winterjassenweer als je terug komt!
    Hanneke heel veel groetjes van ons en Hanneke; kunnen je ouders deze verhalen ook volgen? Lijkt me wel leuk voor ze!
    Ja geniet er nog een week van!! Doeiiiiiiiiiiiiiii
    Marcus en Kaatje!

• 02 Oktober 2009 - 13:46

Frank F.:

Hanneke als een soort "Florence Nightingale" in Peru. Veel plezier in het tentenkamp.
    Groet Frank