Maccu Picchu en de jungle - Reisverslag uit Lima, Peru van Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje (Kaatje =Karin - Marcus = Marco (Muller) - WaarBenJij.nu Maccu Picchu en de jungle - Reisverslag uit Lima, Peru van Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje (Kaatje =Karin - Marcus = Marco (Muller) - WaarBenJij.nu

Maccu Picchu en de jungle

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje

10 Oktober 2009 | Peru, Lima

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik al weer thuis in Ollanda maar ik zal toch even m'n avonturen van de laatste dagen vertellen....

Zaterdag 3 okt dus het hoogtepunt van de reis; Maccu Picchu. We moesten daarvoor wel om 04.00u al ons bed uit om de 1e bus te kunnen halen. Dat is beter en mooier, als je de 1e bent heb je het mooiste zicht op de ruines zonder al die toeristen die er doorheen lopen. Het was geweldig! Ik was dan ook helemaal onder de indruk. Daar stond ik, 06.00u 's morgens,de zon kwam net op en ik stond op het wereldberoemde punt van Maccu Picchu. (Die van de bekende foto) Het was gewoon perfect! Zelfs het weer..... Natuurlijk de nodige foto's gemaakt en daarna zijn we met de gids verder gelopen naar nog een mooi uitzichtpunt en daar hebben we de groepsfoto gemaakt. Jammer dat er 1 reisgenote niet op staat, ze lag doodziek in bed, er is zelfs een arts bij geweest. Gelukkig hebben we in Colca Canyon ook een groepsfoto gemaakt waar wel iedereen op staat. Vervolgens zijn we 2,5 uur met de gids meegegaan en hij heeft alles van de ruines laten zien en uitgelegd wat het was. Het is zo uniek omdat het eigenlijk nog helemaal intact is, op de rieten daken na. De rest staat er nog, onbeschadigd. Dat komt omdat de Spanjaarden dit nooit hebben gevonden.
De meesten van de groep hadden zich ook ingeschreven voor de beklimming van de berg achter Maccu Picchu en tegen 10 uur meldden we ons bij de ingang. Daar moest je je handtekening zetten dat je erin ging en als je eruit gaat moest je weer tekenen, dan konden ze controleren of iedereen wel van de berg af was. In het begin ging het voornamelijk omlaas, we gingen toch een berg BEKLIMMEN ? Maar uiteindelijk ging het alleen maar omhoog. Hoofdzakelijk met trappen, ze waren echter bijna allemaal verschillend. Groot, klein, hoog, laag, breed en smal. Ik heb behoorlijk af moeten zien, het was ontzettend zwaar! De "bezemman" heeft mij en een reisgenote gewoon omhoog moeten praten maar het is ons gelukt! Het uitzicht was adembenemend en het was op de top tevens levensgevaarlijk. Op de top was het niet vlak, er waren grote rotsen met diepe spleten. Ook waren er veel mensen. Daarom snel een foto gemaakt en een stukje naar beneden gegaan om daar uit te puffen. De tocht naar beneden ging een stuk makkelijker, alhoewel m'n benen niet meer wilden. Het laatste stuk dus weer omhoog en flink afzien maar ik heb het gered YESSSS!! Ik was helemaal total loss en moest heel Maccu Picchu door lopen om bij de bus terug te komen. Weer in het dorp moest ik weer omhoog lopen naar het hotel en ik was ook nog behoorlijk stijf geworden dus het ging steeds moeilijker. Heb een soepje besteld om wat bij te komen maar tijdens het eten werd ik zelfs niet goed. Het was toch te veel geweest... Ff rustig aan gedaan en aan het einde van de middag zijn we naar het station gelopen voor de treinreis van 3 a 4 uur naar Cusco. Weer aangekomen in Cusco werd het afscheidsdiner georganiseerd maar ik ben niet meegegaan. Ik was kapot en moest m'n tas nog pakken voor de jungle en de volgende dag was het weer supervroeg op...

Zondag ging de wekker om 05.30u al weer. We werden naar het vliegveld gebracht van Cusco en alles ging van een leien dakje. We zijn zelfs te vroeg vertrokken en na een vlucht van iets meer dan een half uur waren we al weer geland. Daar opgepikt door de gids en eerst zijn we naar een depot gegaan en moesten daar de koffers achterlaten. Daarna nog zo'n 20km hobbelen in een bus naar de boot. Eenmaal in de boot kon je lekker ontspannen, het was weer een schitterende tocht van 3uur door de jungle. We zagen onderweg verschillende schildpadden en zelfs al Macau's (soort papegaai). Bij het eindpunt aangekomen moesten we nog wel een stukje lopen door de jungle om bij de lodge te komen. Maar de lodge was prachtig! De "kamers" hebben maar 3 wanden, de achterkant was helemaal open. Zelfs geen gaas. De "deur" is een gordijn en de douche is van doorzichtig dik plastic gemaakt. Super!! Ik heb ook een huisdier: een kikker. Iedere keer zit ie in of bij m'n wasbak. Hij zat zlefs een keer in de afvoer en z'n kopje stak er nog net uit. Als ik dan water pakte bleef ie rustig zitten !
's Middags zijn we nog een wandeling gaan maken naar een uitkijktoren. Een hele relaxte wandeling van een half uur. Het moet ook wel langzaamaan, het is zo benauwd dat je in rust zelfs nog aan t zweten bent. De toren was 30m hog en je keek over de bomen heen. We hebben enkele toekans zien vliegen en ontzettend veel jungle-geluiden gehoord. Zelfs brulapen. Weer terug in de lodgs was het inmiddels donker en we moesten dus alles bij kaarslicht en zaklamp doen. Na een koude douche onder m'n klamboe gekropen en lekker slapen....

De volgende morgen (maandag) werden we om 04.00u door onze gids Fino gewekt. Ik heb ontzettend goed geslapen, het is geweldig om al die jungle-geluiden te horen. Ook in m'n kamer vanalles gehoord maar je bent echt veilig onder je klamboe'tje... Om 05.00u vertrokken voor een wandeling naar een meer en daar aangekomen zijn we op een soort catamaran gegaan en het meer opgepeddeld. We zagen verschillende vogels en ook weer Macau's. Ook hele kleine vleermuizen gezien. De tocht was heerlijk, nog niet te warm en relaxed. Aan de andere kant van het meer zijn we de jungle weer ingelopen want daar waren een paar Braziliaanse notenbomen. Die zijn een stuk groter en dikker dan de rest in de jungle. Eentje was helemaal hol en je kon er dus helemaal in gaan staan. Daarna weer terug en over het meer terug naar de opstapplaats. We zijn nog even in een observatiehut gaan zitten met uitzicht op een kleimuur. Daar komen vaak dieren van eten omdat daar allehande vitamine en mineralen inzitten die ze nodig hebben. Wij hebben echter geen beest gezien, jammer. Weer terug in de lodge waren we vrij tot de lunch en ik ben m'n papieren verslag gaan bijwerken. De rest van de groep ging pitten. Tijdens het pennen zag iemand baby-aapjes in de bomen naast de lodge! Leuk !!! ZO klein!!! Natuurlijk heb ik ze op de foto gezet, kon ik later de rest jaloers maken.... Om 16.00u was de volgende activiteit; een bezoek aan een fruitteler. Daarvoor moesten we de rivier oversteken. We werden ontvangen door de boer zelf en Fino (de gids) heeft ons de tuin laten zien. We mochten dan ook alles proeven; Sterfruit, suikerriet, bananen, pepertjes die meer naar pittige paprika smaakte en veel onbekende fruitsoorten. Allemaal best lekker! We kwamen weer in het donker terug in de lodge en na het eten gingen de meesten slapen, er is niets te zien of te doen...

Dinsdag weer om 04.00u gewekt en om 05.00u al weer op pad. Nu gingen we met de boot een stuk varen en daarna nog ruim een uur door de jungle lopen naar een kleiwand waar de ara's van komen eten. Vlakbij de observatiehut hoorde je de dwergpapegaaien boven alles uit komen. In de hut werd ons geduld dannig op de proef gesteld. Toen de dwergpapegaaien stil waren zouden de macau's moeten komen. Er zaten er tientallen in de bomen maar er is er geen een op de kleiwand gaan zitten. Jammer.... Fino dacht dat het aan de mensen lag die in een andere observatiehut zaten die erg veel lawaai maakten. We hebber er uren gezeten en waren het dan op een gegeven moment beu. Onderweg naar de rivier zijn we nog een reuzenkikker tegen gekomen. Zo groot dat zelfs Fino van hem schrok. Hij was zeker ruim 20-25cm! Weer in de boot terug naar de lodge sloeg de moter af. De "kapitein" kreeg hem ook niet aan de praat dus is Fino gaan peddelen om ons een beetje in de goede richting te krijgen. Hij had er moeite mee dus is een van de groep hem mee gaan helpen. Toen sloeg de moter weer aan en heeft de boot ons bij de eerstvolgende mogelijkheid aan wal gezet. 's Avonds hadden we nog een kaaimannensafari maar die viel een beetje tegen. We hebben maar een paar kleintjes gezien en na 3 kwartier waren we alweer terug in de lodge.

Woensdag konden we "uitslapen", om 05.30u werden we gewekt om ons naar het vliegveld te brengen. Maar eerst dus nog 2 uur met de boot terug, daarna in de bus en het depot onze koffers ompakken en meenemen. Alles liep weer op rolletjes en we zijn op tijd vertrokken vanuit Puerto Maldanado. Na een tussenlanding in Cusco kwamen we om 14.30u in Lima aan. Daar moesten we onze koffers weer ophalen en opnieuw inchecken voor de vlucht naar Amsterdam. Daar stond ook de rest van de groep op ons te wachten en het was ontzettend leuk de rest weer te zien! Na afscheid genomen te hebben van Harro onze reisleider zijn we weer door tig controles gemoeten. Ook de soles moesten op want je kunt ze in Nederland niet inwiselen. We zijn op tijd opgestegen en ik had het geluk dat ik alleen in een rij van 3 stoelen zat. Dat was van korte duur want na het opstijgen mag je van plaats verwisselen en kwam er een man aan de andere kant van de rij bij me zitten, maar gelukkig niemand tussen ons in.... Ik heb dan ook geslapen tijdens de vlucht, het was zó snel voorbij... en dat terwijl we heel veel turbulentie hebben gehad, we moesten bijna heel de vlucht de riemen aanhouden alleen af en toe mochten ze af om ff naar de wc te kunnen gaan. Weer aangekomen op Schiphol bij de bagageband afscheid genomen van de reisgenoten en daarna naar de trein voor de laatste etappe. Vroeg in de avond was ik thuis en helemaal aan het eind van m'n latijn. Heb m'n koffer gelaten voor wat het was en snel de post doorgenomen en al dat oud papier weggedaan. Ik lag op tijd in m'n eigen bedje en heb de klok rond geslapen.

De reis zit er op en ik heb er 200% van genoten!! Het was een fantastische ervaring en besef nu pas weer wat ik allemaal heb gezien en gedaan. Zoveel! Ook de groep was er één uit duizenden, niemand viel buiten de boot en er ontstonden ook niet echt groepjes. Voor de reisgenoten die dit lezen, bedankt!!!!
Dit maakt dan ook een einde aan dit verhaal, het is een hele lange deze keer, en misschien tot een volgende reis!!!

Groetjes!!
Hanneke xxx

• 10 Oktober 2009 - 15:32

Adrie:

Hanneke ben blij dat je weer thuis bent ,het is mooi geweest om al je verslagen te hebben mogen lezen, heb er ook van genoten net of ik daar nu ook geweest ben, ben erg benieuwd naar de foto's maar die zullen we ongetwijfeld spoedig te zien krijgen
    groetjes Adrie

• 11 Oktober 2009 - 12:08

Monique:

Hoi Hanneke,
    Fijn dt je weer veilig geland en thuis gekomen bent na al je avonturen!! Ik vond het super om je ervaringen mee te kunnen lezen: toch weer anders dan wanneer je na afloop alles vertelt... In eerste instantie weet je zonder foto's vaak nog niet waar je moet beginnen door al die indrukwekkende belevenissen en ervaringen... Groetjes en hopelijk tot gauw!
    Eerst nog even lekker bijtanken en uitrusten!!
    Monique

• 11 Oktober 2009 - 21:34

Kaatje En Marcus:

Hey Hanneke,

Welkom thuis in het koude kikkerland....
    Ja je zal zeker wel de klok rond hebben geslapen want je hebt ook heel wat beleefd en dat neemt niemand je meer af. En fijn dat je een fijne groep had en hier hou je zeker nog mooie contacten aan over.

Trouwens dan maar zeggen dat ik hele verhalen schrijf maar zeker meer dan moeite waard om ze te lezen.
    Rust lekker uit of moet je weer werken maandag?

We spreken elkaar.
    groetjes Kaatje en Marcus

• 12 Oktober 2009 - 17:41

Frank F.:

Hanneke welkom thuis. Aan alles komt een eind dus ook aan je leuke verslagen. Ik heb meebeleefd dat je intens genoten hebt, het was te lezen dat het indrukwekkend was. Je hebt inderdaad heel wat gezien en meegemaakt. Hopelijk volgend jaar weer een mooi reisverslag. Jammer alleen dat ik geen foto's kan zien, wellicht kan je een paar foto's naar Marco sturen.
    Groetjes Frank

• 15 Oktober 2009 - 07:41

Tania:

Heeeeyyyy Hanneke,

1000x dank voor dit prachtige en erg levendige verslag! Het is fijn de reis door jouw verhalen weer helemaal opnieuw te beleven. Ik vond het ook geweldig om jullie jungle-avonturen te lezen, zo kon ik toch een beetje meegenieten :-)

Heel veel groetjes, Tania