Ngorongoro-krater en de rest - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje (Kaatje =Karin - Marcus = Marco (Muller) - WaarBenJij.nu Ngorongoro-krater en de rest - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje (Kaatje =Karin - Marcus = Marco (Muller) - WaarBenJij.nu

Ngorongoro-krater en de rest

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Adrie, Hanneke, Marcus en Kaatje

04 Februari 2010 | Tanzania, Dodoma

Hallo allemaal

Allereerst bedankt voor al die leuke reactie's, leuk om te lezen!

We gaan maar weer verder met vrijdag 29 jan.
Het was weer vroeg dag (om 05.45u op) om met een rotgang door de serengeti naar de ngorongorokrater te rijden. We moesten de Serengeti om 10.00u uit zijn en omdat het een gigantisch groot Nationaal Park is duurde het wel een paar uur voordat we erdoor waren. Het was ijskoud in de open truck 's morgens vroeg omdat we zo hard reden. Net toen we het park uit waren zagen we ontzettend grote kuddes gnoes. Het waren er wel honderduizenden en kilometers lang zag je ze staan en lopen. Ook heel veel zebra's erbij. We vermoeden dat het een stuk was van de bekende migratie van de gnoes. Erg indrukwekkend om te zien!!
Tegen de middag kwamen bij de rand van de krater aan en moesten we overstappen in jeeps. Toen de krater in en eerst het dak opengemaakt van de jeep zodat we op de stoelen konden staan en alles goed overzien.
Eenmaal weer aan het spotten was het gelijk na 5 min raak. Er lagen 2 mannetjesleeuwen in het gras. Natuurlijk moesten we daar foto's van maken en toen we weer verder wilden rijden startte de motor van de jeep eens niet. In een wildpark mag je eigenlijk de auto niet uit maar nu moest het wel. De gids kreeg het niet gemaakt en we werden aangeduwd door een andere jeep. Daarna bij een hippo-pool gestopt en daar zagen we nog een leeuw op een rots liggen, en even later stond ie zelfs op maar liep jammer genoeg weg. Opnieuw deed de jeep het niet maar na wat timmerwerk onder de moterkap deed ie het weer. Nu richting picknickplek gereden en onderweg zagen we in de verte onze 1e zwarte neushoorn. De lunch moesten we in de jeep opeten want als je dat buiten deed werd je aangevallen door de vogels die je eten willen inpikken.
Na de lunch snel weer verder, dit is onze laatste kans om wilde dieren te zien! We zien nog veel gnoes, zelfs een pasgeboren, impala's en zebra's. Ook een paar olifanten en zelfs een chevetkat die helemaal niet bang voor ons was! Snel daarna zagen we nog veel meer neushoorns en nu wat dichterbij als hiervoor. Even later zagen we onze 4e leeuw helemaal verscholen in het riet.
Veel te snel moesten we de krater weer uit maar de rit omhoog was ook heel erg mooi. Je had mooie uitzichten over de krater en de weg was ontzettend stijl en hobbelig. Weer uit de krater gingen we naar ons hotel en voor het eerst in 14 dagen zagen we een asfaltweg! Het hotel was prima, en het eten ook.

Zaterdag 30 januari was meer een reisdag naar Arusha. Na een paar stops kwamen we daar tegen de middag aan en hadden we een paar uur vrije tijd. We gingen met een hele groep op pad maar al snel werden we belaagd door straatverkopers. Erg agressief en je werd zelfs soms bij de arm gepakt. Daarom een modern koffiehuis ingevlucht en daar wat gegeten. We hebben lang nagetafeld want de verkopers stonden gewoon voor de zaak te wachten tot je weer naar buiten komt. Een paar reisgenoten gingen eerder dan wij en namen het grootste gedeelte verkopers mee, toen wij gingen viel het mee. Toch nog snel een supermarkt ingegaan en weer naar de truck, we waren het zat.
De logde vlakbij Arusha was prachtig! Het lag in een tropische tuin en hadden een open haard. We hadden hier weer voor het eerst internet dus snel wat getypt en na het eten nog wat nageborreld met een paar reisgenoten.

Zondag 31 januari was een lange reisdag naar Nairobi. Over een hele slechte weg die overal opengebroken was (nog erger dan Eindhoven) en weer dezelfde grensperikelen als toen we Kenia uitgingen. Gelukkig mochten we weer allemaal Kenia in en we werden zelfs "Welcome back" geheten. Aangekomen in Nairobi hadden we weer hetzelfde hotel als dag 1 dus we wisten de weg nog een beetje. 's Avonds zijn we met z'n allen in Carnivore gaan eten, blijkbaar een heel beroemd restaurant waar je al het wild kon eten. Helaas ging dat feestje niet door, het was verboden door de overheid. Het was alleen kip, runds, lam en rundsvlees. Wat wel leuk was dat de obers met grote spies vol met vlees langs de tafels gingen en als je wat wilde schoven ze een stuk op je bord. Na het eten met de discobus weer terug naar het hotel en daar hebben we nogmaals afscheid genomen van onze Keniaanse chauffeur Ben die met ons mee was gaan eten.

Maandag 1 februari; We hadden die dag vrij tot 16.00u en sommige van de groep gingen Nairobi in maar wij vonden het maar een vieze stinkstad dus wij hebben bij het zwembad gelegen. Aan het eind van de middag zijn we naar het station gebracht om met de nachttrein naar Mombasa te gaan. We moesten de coupe met 4 delen en wij zaten met Vicky en Isabella (2 vlaamse) in 1 coupe. We worden dan ook door de rest van de groep gekscherend "de meisjes" genoemd. Het eten moest ook in 2 ploegen om onze spullen te kunnen bewaken. Na het eten was het eigenlijk gelijk slapen, althans poging tot.....

Maaike heeft redelijk kunnen slapen en Hanneke niet. De trein schommelde nogal en het lawaai was oorverdovend. Na het ontbijt was het nog een paar uur treinen maar dat hebben we alle 4 half slapend doorgebracht, we waren nog heel erg moe. Aangekomen in Mombasa viel gelijk de hoge luchtvochtigheid op. Het is ontzettend warm en benauwd. De bagage werd bovenop een busje geladen en vervolgens zijn we naar ons hotel gebracht. Een redelijk hotel, de kamers zijn oud maar het is schoon. We hebben een appartement dwz een keukentje, eettafel en een aparte slaapkamer met 3 bedden.

Hier hebben we 2 volle dagen doorgebracht, voornamelijk aan het zwembad. Op het strand kun je niet liggen, er zijn geen bedjes en/of parasols. En je moet echt in de schaduw liggen, anders ben je binnen 5 min zo rood als een kreeft. Het eten is er super en we doen bijna alleen maar slapen en eten. Ja.....luieren is ook vermoeiend.

Morgen (5 februari) komen we weer naar huis, en we kijken terug op een geweldige reis!

Tot een volgende reis!

Maaike en Hanneke

• 04 Februari 2010 - 16:11

Marcus En Kaatje:

Ha die Hanneke en Maaike, ja nu was het effe stil aan onze kant!
    Hadden smsje nog ontvangen en zekers blij met een teken van leven van jullie!
    Wil jullie bij deze een voorspoedige terugreis wensen en geweldig dat jullie zo,n fantastische reis genoten hebben!
    Morgen komen ze voor de vloer bij Marco en door allerlei dingetjes er tussendoor zijn we beiden niet eens meer toegekomen aan het lezen van jullie reisverslagen!
    Proberen hier nog een gaatje voor te vinden en geven daar dan ook nog wel reactie op!
    En horen uiteraard Hanneke je verhalen live en dat is natuurlijk nog veel leuker!
    Ja nu is het weer veel zachter hier vandaag, echter zal voor jullie wel effe wennen zijn; ha ha bijna 30 graden verschil!
    Nu damens gezond weer terug!
    Ook nog heel veel groetjes van ons manusje van alles en natuurlijk heel veel groetjes van Marcus!
    Heey en bewaar wat plaats in de koffers voor misschien een lekker drankje van daar;
    zorgen wij ha ha voor wat wild op het bord en als het kan stop daar de zon maar bij!
    Daar zijn we hier wel aan toe!
    Marcus en Kaatje!

• 04 Februari 2010 - 16:15

Marijke:

Ja luieren is vermoeiend wat zul je moeten afkicken.Als je pech hebt kun je gewoon weer sneeuw scheppen volgende week. Hebben wij ook genoeg moeten doen.....Ik hoop voor julie dat de overgang van warm naar koud niet te veel is. We hebben het hier wel gehad met het weer en willen ook de zon. Nog een prettige terugvlucht en tot de volgende reis... Gr je schoonzus(en natuurlijk)....

• 04 Februari 2010 - 20:34

Franka:

ha dames,

fijn om te lezen dat jullie ook nog een beetje hebben kunnen relaxen.

goeie terugreis en tot maandag. stuur jullie morgen wel een smsje over de werktijden.

x franka

• 04 Februari 2010 - 21:39

Linda:

Hoi, hoi,

Met veel plezier jullie reisverhalen gelezen. Goede reis terug en volgens mij wordt het voor jullie aankomend weekend flink bijkomen.Dan kunnen jullie er volgende week weer tegenaan ;-)
    Tot dinsdag

Groetjes Linda

• 09 Februari 2010 - 10:15

Eefje:

he hanneke,

Ik moest ff uitvogelen hoe ik op deze site moest komen, maar het is gelukt, kei leuke verhalen!

nu ben ik al een beetje op de hoogte! al met al genoeg wijntjes gehad ha ha!

x eefje tot donderdag